Poprzednio pokazałem dwie bardzo przydatne funkcje finansowe w Excelu związane z kredytami. Teraz zaprezentuję kolejne cztery. Zapewne części z Was się przydadzą, tak samo, jak mi przy walce z ogromną ilością danych.
Funkcja IPMT wylicza odsetki dla określonej raty. Działa ona przy założeniu stałych rat i stałej stopy procentowej.
Funkcja wygląda następująco:
IPMT(Stopa;Okres;Liczba_rat;Wa;Wp;Typ)
- Stopa – całościowe oprocentowanie kredytu,
- Okres – oznacza numer raty, dla której chcemy policzyć odsetki,
- Liczba_rat – liczba wszystkich okresów płatności,
- Wa –kwota kredytu,
- Wp – wartość przyszła, czyli ile zostanie po ostatniej płatności. Domyślnie ma wartość 0, dlatego raczej nie będziemy jej zmieniać,
- Typ – określa, kiedy płacimy raty: na początku okresu (1), czy na końcu okresu (0). Domyślna wartość to 0, czyli sprawdzi się dla prawie każdego kredytu.
Jak to działa? Weźmy kredyt z poprzedniego wpisu, czyli 1 000 zł spłacane w 12 ratach ze stałym oprocentowaniem 12%. Wyliczmy odsetki dla 7 raty:
=IPMT(12%/12;7;12;-1000)
Otrzymujemy 5,15 zł, czyli tyle, co kosztuje paczka chipsów, a funkcję napisaliśmy szybciej, niż zdążylibyśmy ją otworzyć. To dopiero moc Excela!
Możemy również wyliczyć stopę procentową pożyczki, dzięki funkcji RATE:
RATE(Liczba_rat;Rata;Wa;Wp;Typ;Wynik)
- Rata – wysokość raty, którą płacimy w każdym okresie,
- Wynik – szacunkowe wyliczenie wartości oprocentowania.
Dla naszego kredytu na 1 000 zł użyjemy jej następująco:
=RATE(12;88,85;-1000)
Dostajemy informację, że każda rata ma oprocentowanie 1%. Jeśli przemnożymy to razy 12 miesięcy, otrzymamy 12%, czyli oprocentowanie naszej pożyczki. Kwota 88,85 zł została wyliczona w poprzednim wpisie, jako wysokość pojedynczej raty.
Jeśli chcemy policzyć, ile rat będzie miał nasz kredyt wystarczy, że użyjemy funkcji NPER.
Jej składnia wygląda tak:
NPER(Stopa;Rata;Wa;Wp;Typ)
Użyjmy jej zatem w arkuszu:
=NPER(12%/12;88,85;-1000)
Wynikiem będzie liczba 11,99983. Zaokrąglamy do pełnej liczby całkowitej i mamy 12 rat naszego kredytu.
Na koniec została nam funkcja PV, która pozwoli nam wyliczyć pożyczoną kwotę:
PV(Stopa;Liczba_rat;Rata;Wp;Typ)
Sprawdźmy, czy otrzymamy dobrą kwotę:
=PV(12%/12;12;88,85)
Excel wyliczy nam wartość -1 000,01 zł. Jest minimalna różnica od naszej oryginalnej kwoty. Musimy Excelowi wybaczyć, ze względu na to, że nie jesteśmy w stanie płacić ułamkowych części grosza, dlatego wszystkie otrzymane wyniki z poprzednich funkcji są zaokrąglane.
Teraz jesteśmy w pełni gotowi na wypadek wzięcia kredytu. Brakuje tylko reklamy w bardzo modnym ostatnio stylu: „Banki go nienawidzą! Znalazł prosty sposób na szybkie porównywanie ofert kredytów” 😉
Najnowsze komentarze