Odwołania w excelu do komórki, arkusza i pliku - Krystian Brożek crysis 3 securom failed to initialize hatası ivermectina dosis en nios gotas ivermectina bula preo acheter de l'ivermectine en france how long does ivermectin take to kill scabies does oral ivermectin kill lice

Arkusze kalkulacyjne zrewolucjonizowały analizę i przetwarzanie danych. W 1978 roku Dan Bricklin wpadł na pomysł stworzenia pierwszego w historii elektronicznego programu-arkusza kalkulacyjnego. Stało się to, gdy wykładowca u którego był na zajęciach narysował tabelę na tablicy. Wielokrotnie znajdował błędy w odwołaniach do poszczególnych komórek i musiał poprawiać obliczenia. Współczesne arkusze potrafią czerpać automatycznie dane z innych komórek. Teraz, wystarczy poprawić jedną liczbę, a wszystko przeliczy się automatycznie.

Najprostsze jest odwołanie się do komórki w tym samym arkuszu. Wystarczy po znaku równości podać adres komórki i już… gdy zaktualizujemy docelową komórkę, zmieni się wartość również w tej, do której się odwołaliśmy.

=A2

Takie odwołania możemy bez problemu używać w funkcji. Np. suma zliczy nam komórki lub zakres komórek:

=SUMA(A2;C4;D18)
=SUMA(A2:E6)

 

Pierwsze arkusze kalkulacyjne nie miały „zakładek”. Dopiero później wprowadzono tę funkcjonalność. Teraz praca bez wielu arkuszy w jednym pliku wydaje się niemożliwa. Podczas analizy danych nie raz będziemy potrzebowali odwołać się do danych z innej zakładki. Wskazanie na taką komórkę wygląda następująco:

=NazwaArkusza!AdresKomórki

Jeśli nazwa arkusza zawiera spację, to musimy wstawić ją między apostrofy:

='Nazwa arkusza'!AdresKomórki

Możemy również tworzyć przedziały arkuszy. Do czego może się to przydać? Np. gdy każda zakładka to podsumowanie dla danego miesiąca i odpowiadające wartości są w tych samych komórkach, to nie musimy ich pojedynczo wskazywać:

=SUMA(Styczeń:Grudzień!C4)

Takie odwołanie wyliczy sumę dla wszystkich komórek C4 z arkuszy znajdujących się między tymi o nazwie Styczeń i Grudzień, łącznie z nimi.

 

Zdarzają się sytuacje, że musimy wygenerować raport z wielu plików. Zamiast żmudnie kopiować dane, możemy wykorzystać do tego język VBA, czyli makra lub odwoływać się do komórek w innych plikach.

W odwołaniu do innego skoroszytu musimy podać ścieżkę do miejsca, gdzie się znajduje oraz nazwę arkusza i adres komórki. Nazwę pliku należy zawrzeć w kwadratowych nawiasach:

='Ścieżka\[plik.xlsx]Arkusz'!Komórka
='C:\Dokumenty\Raporty\[Rozliczenie2017.xlsx]Podsumowanie'!F21

We wszystkich trzech rodzajach odwołań, można oczywiście używać wszystkich rodzajów adresowania: względnego, absolutnego i mieszanego – czyli z dolarkami lub bez.