Arkusze kalkulacyjne zrewolucjonizowały analizę i przetwarzanie danych. W 1978 roku Dan Bricklin wpadł na pomysł stworzenia pierwszego w historii elektronicznego programu-arkusza kalkulacyjnego. Stało się to, gdy wykładowca u którego był na zajęciach narysował tabelę na tablicy. Wielokrotnie znajdował błędy w odwołaniach do poszczególnych komórek i musiał poprawiać obliczenia. Współczesne arkusze potrafią czerpać automatycznie dane z innych komórek. Teraz, wystarczy poprawić jedną liczbę, a wszystko przeliczy się automatycznie.

Najprostsze jest odwołanie się do komórki w tym samym arkuszu. Wystarczy po znaku równości podać adres komórki i już… gdy zaktualizujemy docelową komórkę, zmieni się wartość również w tej, do której się odwołaliśmy.

=A2

Takie odwołania możemy bez problemu używać w funkcji. Np. suma zliczy nam komórki lub zakres komórek:

=SUMA(A2;C4;D18)
=SUMA(A2:E6)

 

Pierwsze arkusze kalkulacyjne nie miały „zakładek”. Dopiero później wprowadzono tę funkcjonalność. Teraz praca bez wielu arkuszy w jednym pliku wydaje się niemożliwa. Podczas analizy danych nie raz będziemy potrzebowali odwołać się do danych z innej zakładki. Wskazanie na taką komórkę wygląda następująco:

=NazwaArkusza!AdresKomórki

Jeśli nazwa arkusza zawiera spację, to musimy wstawić ją między apostrofy:

='Nazwa arkusza'!AdresKomórki

Możemy również tworzyć przedziały arkuszy. Do czego może się to przydać? Np. gdy każda zakładka to podsumowanie dla danego miesiąca i odpowiadające wartości są w tych samych komórkach, to nie musimy ich pojedynczo wskazywać:

=SUMA(Styczeń:Grudzień!C4)

Takie odwołanie wyliczy sumę dla wszystkich komórek C4 z arkuszy znajdujących się między tymi o nazwie Styczeń i Grudzień, łącznie z nimi.

 

Zdarzają się sytuacje, że musimy wygenerować raport z wielu plików. Zamiast żmudnie kopiować dane, możemy wykorzystać do tego język VBA, czyli makra lub odwoływać się do komórek w innych plikach.

W odwołaniu do innego skoroszytu musimy podać ścieżkę do miejsca, gdzie się znajduje oraz nazwę arkusza i adres komórki. Nazwę pliku należy zawrzeć w kwadratowych nawiasach:

='Ścieżka\[plik.xlsx]Arkusz'!Komórka
='C:\Dokumenty\Raporty\[Rozliczenie2017.xlsx]Podsumowanie'!F21

We wszystkich trzech rodzajach odwołań, można oczywiście używać wszystkich rodzajów adresowania: względnego, absolutnego i mieszanego – czyli z dolarkami lub bez.

Dołącz do newslettera już dziś!
Zero spamu - tylko wartościowe treści!
Musisz już lecieć?
Zostaw swój adres e-mail i dołącz do BEZPŁATNYCH WEBINARÓW dotyczących SQLa!
  • „Jak uczyć się SQLa?” – 4 października
  • „SQL dla testerów” – 12 października