Poprzednio pokazałem dwie bardzo przydatne funkcje finansowe w Excelu związane z kredytami. Teraz zaprezentuję kolejne cztery. Zapewne części z Was się przydadzą, tak samo, jak mi przy walce z ogromną ilością danych.

Funkcja IPMT wylicza odsetki dla określonej raty. Działa ona przy założeniu stałych rat i stałej stopy procentowej.

Funkcja wygląda następująco:

IPMT(Stopa;Okres;Liczba_rat;Wa;Wp;Typ)

  • Stopa – całościowe oprocentowanie kredytu,
  • Okres – oznacza numer raty, dla której chcemy policzyć odsetki,
  • Liczba_rat – liczba wszystkich okresów płatności,
  • Wa –kwota kredytu,
  • Wp – wartość przyszła, czyli ile zostanie po ostatniej płatności. Domyślnie ma wartość 0, dlatego raczej nie będziemy jej zmieniać,
  • Typ – określa, kiedy płacimy raty: na początku okresu (1), czy na końcu okresu (0). Domyślna wartość to 0, czyli sprawdzi się dla prawie każdego kredytu.

Jak to działa? Weźmy kredyt z poprzedniego wpisu, czyli 1 000 zł spłacane w 12 ratach ze stałym oprocentowaniem 12%. Wyliczmy odsetki dla 7 raty:

Otrzymujemy 5,15 zł, czyli tyle, co kosztuje paczka chipsów, a funkcję napisaliśmy szybciej, niż zdążylibyśmy ją otworzyć. To dopiero moc Excela!
Możemy również wyliczyć stopę procentową pożyczki, dzięki funkcji RATE:

RATE(Liczba_rat;Rata;Wa;Wp;Typ;Wynik)

  • Rata – wysokość raty, którą płacimy w każdym okresie,
  • Wynik – szacunkowe wyliczenie wartości oprocentowania.

Dla naszego kredytu na 1 000 zł użyjemy jej następująco:

Dostajemy informację, że każda rata ma oprocentowanie 1%. Jeśli przemnożymy to razy 12 miesięcy, otrzymamy 12%, czyli oprocentowanie naszej pożyczki. Kwota 88,85 zł została wyliczona w poprzednim wpisie, jako wysokość pojedynczej raty.

Jeśli chcemy policzyć, ile rat będzie miał nasz kredyt wystarczy, że użyjemy funkcji NPER.

Jej składnia wygląda tak:

NPER(Stopa;Rata;Wa;Wp;Typ)

Użyjmy jej zatem w arkuszu:

Wynikiem będzie liczba 11,99983. Zaokrąglamy do pełnej liczby całkowitej i mamy 12 rat naszego kredytu.
Na koniec została nam funkcja PV, która pozwoli nam wyliczyć pożyczoną kwotę:

PV(Stopa;Liczba_rat;Rata;Wp;Typ)

Sprawdźmy, czy otrzymamy dobrą kwotę:

Excel wyliczy nam wartość -1 000,01 zł. Jest minimalna różnica od naszej oryginalnej kwoty. Musimy Excelowi wybaczyć, ze względu na to, że nie jesteśmy w stanie płacić ułamkowych części grosza, dlatego wszystkie otrzymane wyniki z poprzednich funkcji są zaokrąglane.

Teraz jesteśmy w pełni gotowi na wypadek wzięcia kredytu. Brakuje tylko reklamy w bardzo modnym ostatnio stylu: „Banki go nienawidzą! Znalazł prosty sposób na szybkie porównywanie ofert kredytów” 😉